Katarína Hollá
Report
Obyčajné decembrové popoludnie 11.12.2013 o 15-tej hodine zmenilo nadšenie z prednášky Kataríny Hollej, kostýmovej a scénickej výtvarníčky, rodáčky z Bratislavy a dcéry známeho slovenského režiséra Martina Hollého.
Zo svojím otcom spolupracovala na jedinom projekte, ktorým bol film Zámok v Čechách. Dnes na to veľmi pekne spomína. Svoju tvorivosť v súčasnosti uplatňuje ako v divadelnom tak aj vo filmovom svete. Striedať tieto dve prostredia je pre ňu veľmi dôležité.
Scénografiu vyštudovala na pražskej DAMU. Vždy sa zaujímala najmä o kostýmy. Ako sama hovorí, za umením ako postavu neilustrovať, a pritom ju vystihnúť, je kus hľadačského napätia. Spomínala na výhody a nevýhody, ktoré jej ponúkala škola a nabádala študentov na prednáške aby venovali dostatočnú pozornosť technológiám.
V súčasnosti pracuje v Národnom divadle v Prahe, kde tvorí kostýmy v činohre
ale i opere. Kostýmy navrhovala aj v zahraničí. Najčastejšie pre Švédsku opernú scénu v Goteborgu. Jej častým spolupracovníkom v opernom žánri je režisér David Radok. Katka nám priblížila veľké rozdiely v kostýmovej tvorbe doma a zahraničí, ktoré sa odvíjajú aj z rozdielnych finančných podmienok.Z filmov, na ktorých sa podieľala sú známe predovšetkým tieto : v réžii Jána Hřebejka Šakalí léta, Musíme si pomáhať, Pelíšky, Pupendo, film Kolja v réžia Jána Svěráka, či filmy Martina Šulíka – Krajinka, Slnečný štát, Cigán. Za film Cigán jej bola v roku 2012 na festivale Slnko v sieti udelená cena za najlepšie kostýmy. Práve tu použila veľmi špecifickú metódu. Keďže film si vyžadoval veľmi realistický prístup, špecifický pre prostredie príbehu, ktorým bola cigánska osada, celý štáb musel istú dobu žiť priamo na mieste a poznávať prirodzený rytmus osady. Hosťujúci herci zo zahraničia sa napriek počiatočnému kultúrnemu i spoločenskému šoku adaptovali tak, že vo filme pôsobia maximálne autenticky. Ako hovorí Katarína Hollá, pri tvorbe takéhoto filmu je nutné rozmýšľať ako postava, ktorú divákovi predstavujete, nie ako výtvarník.
Jej ďalšími zaujímavými titulmi sú napríklad Vášnivý polibek, Praha očima, Tajnosti, 3 sezóny v pekle, Báječná léta pod psa, Krvavý román, Zvláštní bytosti, Alois Nebel, či trojdielna séria pod názvom Horici ker, ktorá má u nás premiéru v tomto roku.
Zdôverila sa nám aj s najmenej obľúbenou časťou svojej profesie. Tú tvoria uniformy, ku ktorým si vždy prizýva odbornú pomoc. Pri tvorbe filmového kostýmu zdôraznila potrebu úplnej historickej vernosti a dôslednosti v každom detaile, pretože kamera dokáže zachytiť a aj zachytí i ten najmenší detail a odhalí akúkoľvek nepresnosť.
Prednáška bola očarujúco stráveným popoludním plným odovzdávania cenných
skúseností a rád. Poslucháčov naplnila množstvom nových impulzov a nadchla pre ich ďalšie štúdium.Anežka Tkáčiková
You must be logged in to post a comment.