Katarína Štrbová Bieliková
Report
V priestoroch DF VŠMU sa dňa 3.12.2012 o 9:00 hod. uskutočnila prednáška scénickej a kostýmovej výtvarníčky Kataríny Štrbovej Bielikovej. Obsah prednášky sa venoval najmä súčasnému filmového kostýmu, pretože práve prepojenie filmu a kostýmu je pre Katku oblasťou jej najužšieho záujmu. K tejto oblasti začala inklinovať už počas štúdia na Bratislavskej VŠMU. Celú prednášku sprevádzala priateľská atmosféra, ktorú Katka vďaka svojej úprimnosti a bezprostrednosti dokázala vytvoriť hneď od prvej chvíle.
Prednáška bola jednou z prvých z cyklu prednášok o súčasnej slovenskej scénografii pod názvom „Osobnosti slovenskej scénografie“. O dokumentáciu a moderovanie prednášky sa zaslúžili jednotliví študenti divadelnej fakulty VŠMU, pre ktorých je tento projekt veľkým prínosom.
Katarína Štrbová Bieliková dnes žije v Prahe, kde ako sama hovorí, sú v súčasnosti lepšie podmienky pre tvorbu filmu ako na Slovensku. Jej manželom je kameraman Martin Štrba, ktorý sa taktiež významne podieľa na formovaní tváre súčasného filmu. S manželom však, ako by sa mohlo zdať, profesne nespolupracuje často, každý z nich sa venuje vlastným projektom.
Katarína obliekla postavy menovite v snímkach: Na krásnom modrom Dunaji, V zajatí lásky, Rivers of Babylon, Dážď padá na naše duše, Neverné hry, Želary, Horem Pádem, Kráska v nesnázich, Nevlastní bratr, Medvídek, Nestyda, O rodičích a detech, U mne dobrý, Kawasakiho ruže, Občiansky prukaz, Ženy v pokušení, Muži v nadeji, Vendeta, Já Olga Hepnarová, Svätá čtverice a Mieleton Elokuu, nedávno natáčaný Fínsky film v koprodukcii z Českom. Snímky Želary, Horem Pádem, Kráska v nesnázích či najnovší film Jana Hřebejka Medvídek by bez Katky nemali úspech, aký majú. Za film Horem Pádem bola Katarína nominovaná na Českého leva v kategórii Najlepší výtvarný počin. Film Želary je Katkinou najmilšou pracovnou i tvorivou skúsenosťou. Je to vďaka porozumeniu s režisérom filmu Ondřejom Trojanom ale i vďaka zaujímavému a rozsiahlemu výskumu doby štyridsiatych rokov minulého storočia, do ktorej bol film vsadený. Zároveň je najdobovejším zo všetkých ostatných Katkiných snímok.
Ďalšou z častí prednášky bolo rozprávanie o tvorbe kostýmov pre snímku Občanský průkaz. V súvislosti s rozprávaním sme na konkrétnych častiach filmu bezprostredne videli prečo práve to ktoré výtvarné riešenie bolo použité. Ďalšími z okruhov prednášky bolo rozprávanie o štúdiu a následnej konfrontácii s prácou a uplatnením v reálnom živote. Taktiež zaznelo mnoho otázok týkajúcich sa formy výtvarných návrhov, priebehu procesu tvorby filmu, pracovnej skúsenosti vo Fínsku či spolupráce s jednotlivými režisérmi… Pútavé bolo aj úprimné zdieľanie skúseností a konfrontácie tejto neľahkej profesie s rodinným a osobným životom.
Formou tejto prednášky sa napĺňa jeden z hlavných cieľov projektu, a to konfrontácia študentov s človekom z praxe. Či už divadelnej alebo filmovej. Pretože práve to sú dve hlavné oblasti kde môžu aj oni v budúcnosti nájsť svoje profesionálne uplatnenie.
Anežka Tkáčiková
You must be logged in to post a comment.